onsdag 18 september 2013

Gideons ring - Carin Gerhardsen


Författare: Carin Gerhardsen
Titel: Gideons ring
Utkom : 2012
Förlag: Norstedts
Uppläsare: Katarina Ewerlöf

Andra böcker jag läst av samma författare:
Mamma, pappa, barn. Vyssan lull. Pepparkakshuset. Helgonet



 

Baksidan:

Mannen har ingen ro i kroppen där han sitter bakom ratten i vargtimmen. Men demonerna kan han inte köra ifrån, hur många hästkrafter motorn än har. Ut ur morgondimman stiger en ung kvinna; naken kommer hon springande rakt emot honom på landsvägen.

Senare hittas hon utanför pianoteknikern John Gideons dörr, men kan varken berätta vem hon är eller vad hon har råkat ut för. Och John Gideon själv håller sig undan. Grannarna vittnar om dussintals flickor som genom åren passerat in och ut genom hans dörr.

Kvinnans tystnad försvårar arbetet för poliserna i kriminalkommissarie Conny Sjöbergs team. När de ovanpå detta får en dödsmisshandel och ett spädbarnslik på sitt bord ser de till slut inte skogen för alla träd.


Mitt omdöme
Femte boken i serien om Petra Westman och hennes kollegor på Hammarbypolisen, återigen har jag lyssnat istället för att läsa boken. Ibland svävar Gerhardsen iväg lite väl mycket från själva mordhistorien, men jag tycker om att lära känna poliserna och deras anhöriga lite mer, vilket man gör i denna bok. Det är som det oftast är i Gerhardsens böcker barn inblandade och som far illa på olika sätt vilket ger en kuslig känsla.
Katarina Ewerlöf som uppläsare är återigen ett mästerligt val, hennes inlevelse i böckerna hon läser gör väldigt mycket.
Nu längtar jag efter att läsa senaste delen i boken och följa polisernas fortsatta arbete.
Mitt betyg blir CCCC.

Finns att köpa hos Adlibris & Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.