lördag 9 november 2013

Änglavakter - Kristina Ohlsson

Författare: Kristina Ohlsson
Titel: Änglavakter
Utkom : 2011
Förlag: Piratförlaget
Uppläsare: Mirja Turestedt

Andra böcker jag läst av samma författare:
Askungar och Tusenskönor




Handling:
En ung kvinna hittas styckad och begravd i ett skogsparti i Midsommarkransen utanför Stockholm. Hon identifieras som Rebecca Trolle, en student som varit försvunnen i två år. Medan Alex Recht och hans utredningsgrupp försöker förstå varför Rebecca gick ett så våldsamt öde till mötes, görs fler fynd på brottsplatsen. Den rymmer hemligheter som visar sig vara flera decennier gamla. Någon har vid upprepade tillfällen återvänt till skogen för att dölja sina offer för omvärlden. På ett ålderdomshem sitter en stum barnboksförfattarinna. Om och om igen dyker hennes namn upp i polisutredningen kring morden i Midsommarkransen, men hon sluter sig i sin tystnad. Spåren leder till den mörkaste av sanningar och obönhörligen dras både Fredrika Bergman och Peder Rydh in i historien kring graven och den döda studenten. Fredrika ställs inför ett svårt dilemma när hennes älskade Spencers namn dyker upp i utredningen. Är det verkligen möjligt att han är en del av gåtans lösning? Och vilken roll spelar egentligen den stumma författarinnan? Med en stark undergångston närmar sig utredningsgruppen fallets upplösning och till sist kvarstår bara en fråga att besvara: Vems tur är det att läggas i graven då mördaren återigen beger sig till Midsommarkransen?

Mitt omdöme
Den här boken tyckte jag betydligt bättre om än den förra. Jag gillar verkligen att man får följa med huvudpersonerna och deras liv. De blir allt tydligare beskrivningar av Fredrika, Alex och Peder. Kan knappt bärga mig till dess att jag får fortsätta lyssna/läsa om deras liv och problem med både jobb och privatliv. Brottet denna gång är riktigt intressant och bygger på ett gammalt rykte om en barnbokförfattare. Handlingen hoppar mellan de olika karaktärerna och det gör mig intresserad av att fortsätta lyssna. Mirja Turestedt som uppläsare är kanon.
Mitt betyg blir CCCC.

Finns att köpa hos Adlibris & Bokus

2 kommentarer:

  1. På något underligt sätt har den här serien helt ramlat ur min läsplanering och jag blev påmind om den bara häromdagen. Jag gillar ju den :)

    SvaraRadera
  2. Jag har fyra böcker hemma av henne och hoppas verkligen få dem läst snart.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.