tisdag 6 januari 2015

Till flickorna i sjön - Elin Olofsson

Författare: Elin Olofsson
Titel: Till flickorna i sjön
Utkom : 2014
Förlag: Wahlström & Widstrand

Antal sidor: 237
Boktyp: E-bok
Utspelar sig i : Östersund och den fiktiva byn Gärningsberg

Andra böcker jag läst av samma författare:

Inget


Baksidan
"Ett spår", viskade hon. "Ett spår eller en hälsning och jag ska aldrig tala illa om den här stan igen. Vad som helst, till och med kroppen, så ska jag sluta anteckna, ta de där papperslapparna ur fickan, slänga dem på marken och låta våren ta dem, så småningom. Lösa upp dem, så att de försvinner." Hennes egen röst lät konstig när hon hörde den, silad genom den tjocka mössan som täckte öronen. "Inget om träsket. Om kvinnorna i det, om männen. Eller om byn. Om mamma. Inte ens om Tomas. Jag ska aldrig mer säga ett ont ord om Tomas, om jag bara får ett tecken." Men ingenting hände. Vinternatten teg omkring henne, som alltid. Helena får sparken från sitt jobb i kommunhuset och blir samtidigt lämnad av sin man. När hon börjar arbeta som städare på sjukhuset dyker plötsligt hennes kusin Blåpojken upp i en sjukhussäng, och hennes mamma börjar ringa igen, efter många års tystnad. Men vad är det Helenas mamma vill egentligen? Kan man glömma det som en gång ristats in i ens egen kropp?Och måste man återvända till det som varit, för att någonsin bli fri? 

Mitt omdöme: Jag lyssnade på en intervju med Elin på bokmässan i Göteborg och blev väldigt nyfiken på att läsa denna bok och när jag sedan fick den som ett recensionsex var lyckan gjord.
Vilken bok, här kan man verkligen känna smärtan i Helenas liv och framförallt hur hennes bakgrund påverkat henne. Att boken utspelas i Jämtland och Östersund gör inte saken sämre, man känner igen miljöbeskrivningarna både i staden, men även i den fiktiva orten Gärningsberg. Elin Olofsson lyckas förmedla smärtan hos en flicka som blir lämnad av sin mor och utnyttjad av pojkarna på byn. Deras svek leder till svårigheter i hennes vuxna liv. Tack och lov har hon arbetskamrater som bryr sig, även om hon har svårt att tro på att det verkligen är så. Hennes arbetskamrater har även de många hemligheter inom sig vilka framkommer när berättelsen går vidare.
Men det finns kanske en förlåtelse någonstans trots allt?! Det är ingen bok som man läser från pärm till pärm på en gång. Händelserna behöver tid för att man ska ta in dem, men sedan stannar de i en. En bok som inte lämnar någon oberörd.

Mitt betyg CCCCc.

Finns att köpa hos Adlibris och Bokus

Tusen tack till Wahlström &Widstrand för recensionsexet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.