söndag 11 januari 2015

Enkät över 2014

Hittade denna enkät hos Monika och hennes svar kan ni läsa här

Hur många böcker läste du?
55 böcker

Och hur många sidor blev det totalt?
19 891 sidor

Vilken var den bästa boken du läste?
En man som heter Ove av Fredrik Backman

En bok du längtat efter och trodde du skulle älska men inte gjorde?
Gone Girl av Gillian Flynn

Mest överraskande på ett positivt sätt?
Ensamfjäril av Gabriella Ullberg Westin, trodde inte att jag skulle gilla genren, men denna bok var riktigt bra.

Vilken bok rekommenderade du till flest människor?
En man som heter Ove

Bästa bokserien du upptäckte?
Marianne Cedervalls böcker om Hervor och Mirjam

Nya favoritförfattare som du upptäckte?
Flertalet, svårt att välja några, men Maeve Binchy förstår jag inte att jag missat, sedan alla dessa fantastiska svenska debutanter, (Gabriella Ullberg-Westin och Annika Mayer för att nämna några)

Den bästa boken utanför din comfort zone eller som var en ny genre för dig?
Svårt att säga eftersom jag inte tagit mig speciellt långt utanför min Comfort zone, men eftersom jag oftast läser svenska, engelska eller amerikanska författare så får väl Ru av Kim Thuy anses vara utanför min vanliga zon.

Mest spännande bladvändare?
Hennes iskalla ögon av Carin Gerhardsen

Bästa skräckisen?
 Undviker skräckisar, så även 2014.

Den sorgligaste boken?
Svårt att säga, men väljer ändock En man som heter Ove

Den roligaste boken?
Måste säga "Kaffe med rån" av Catharina Ingelman-Sundberg, många härliga pensionärer i den boken av om själva boken inte tilltalade mig tillräckligt för att få mer än knappt godkänt.

Den mest hypade boken?
Ferry tales av Björn Ferry

Bästa ungdomsbok?
Läste ingen under 2014

En bok som överträffade dina högt ställda förväntningar?
En man som heter Ove

Mest minnesvärda karaktär?
Ove

Vackrast skrivna boken som du läst?
Svårt, men jag tror att det var "Vinter i drömhuset" av Maeve Bincy, naturbeskrivningarna var fantastiska.

En bok som gjorde starkt intryck på dig?
Måste variera mig (inte säga Ove igen) utan väljer Annika Mayers bok Stå inte för nära kanten.

En bok du inte kan fatta att du väntade så länge med?
En man som heter Ove

Kortaste boken du läst?
Ru (153 sidor)

Längsta boken du läst?
Gone Girl (555 sidor)

Favoritbok du läste av en författare du har läst andra böcker av?
 En enda natt av Simona Ahrnstedt

Har du sett filmatiseringen av någon av böckerna du läst 2014?
TV-serien Örfilen och måste säga att den är uppbyggd på precis samma sätt som boken av Christos Tsiolkas

Bästa bok du läst endast för att du fick tipset från någon annan?
Har läst så mycket om Ellie Griffiths böcker på olika bokbloggar och när jag slutligen fick tag på och läste hennes första bok så förstod jag varför. Måste ge mig på resterande böcker i serien under 2015.

Favoritrecension du skrev?
Här har jag inget svar, är alldeles för självkritisk för att se någon som favorit.

Mest populära inlägget på din blogg?
Recensionen av Björn Ferrys bok Ferry Tales

En bok du inte läste 2014 som du kommer prioritera 2015?
Britt-Marie var här av Fredrik Backman

En bok du ser fram emot?
Flertalet uppföljare som ska komma under våren, bland annat Polarnatt av Frida Skybäck och fortsättningen på Clinton krönikan "Våghalsiga planer" av Jeffrey Archer.
Åsa Hellbergs nya bok "Toscana tur och retur" ser jag mycket framemot och dessutom hoppas jag att Annika Mayer kommer ut sin andra bok under 2015. Sen vet jag att det kommer 

Nu gör jag bokslut för 2014, så detta var förhoppningsvis sista inlägget om 2014.

2 kommentarer:

  1. Du hade visst också en hel del Backman i dina svar :)

    SvaraRadera
  2. Britt-Marie var här var helt fantastisk, älskar Ove, men gillar nästan Britt-Marie ännu mer :-)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.