söndag 30 mars 2014

Svinhugg - en bloggdala recension

Författare: Marianne Cedervall
Titel: Svinhugg
Utkom : 2009
Förlag:  Natur och Kultur


Andra böcker jag läst av samma författare:
Inget




Återigen dags att springa till dammen i det vårvackra Bloggdala för att möta upp mina vänner. Denna gång är det Ulrika som har valt bok, första boken i serien om Mirjam och Hervor, skriven av Marianne Cedervall som vi ska diskutera kring.
Boken handlar om den gotländska Mirjam, prästdotter som utbildat sig till läkare och "häxan", spåtanten eller vad man nu ska kalla Hervor. Mirjam och den norrländska Hervor blir vänner när Mirjam hamnar i hennes by Kuivalihavaara efter att ha blivit rejält lurad av en gammal bekant och satt på bar backe. Tillsammans köper de ett gammalt kapell på Gotland och bestämmer sig för att hämnas på de tre männen som lurade Mirjam.

Jag gillar boken och längtar till Gotland bara genom att läsa skildringarna om Kajpe Kviar, inga problem att se Gotlands vackra rosor och stenhus framför mig. Jag känner igen mig i kopplingen som görs till Norrbotten och svårigheten att sitta utomhus i Norrbottens inland en härlig sommarkväll med "ohyran" (Norrlands flygvapen) surrande kring öronen. När en författare kan med sitt språk få en att känna att man är på plats, då har man lyckats.
Sakta växer berättelsen om hur de tre männen lurade Mirjam fram och hennes beslut att överleva trots att hon hamnat på ruinens brant. Vänskapen mellan kvinnorna känns genuin och eftersom jag brukar gilla böcker med lite övernaturliga inslag så faller denna mig väl i smaken.
Jag ångrar att jag inte lyssnade på den som ljudbok, där tydligen Susanne Alvegren är en av uppläsarna, det skulle ha gett den gotländska dialekten i boken en än tydligare bild.
Jag kommer definitivt att läsa mer böcker om Mirjam och Hervor, så återigen måste jag tacka alla invånare i Bloggdala för att ni hjälper mig att läsa böcker som förmodligen skulle gått mig förbi.
Betyget blir inte full pott, men en stark CCCC.



3 kommentarer:

  1. Kul att läsa. Inväntar alltid recensionerna med spänning.
    Det verkar som flertalet var mer förtjust än vad jag var men även jag tyckte att det var "en rar bok" och läser säkert ännu någon om det udda paret. Kram

    SvaraRadera
  2. *ler* Vad roligt att också du kunde se kvinnornas vänskap som det positiva i boken. Jag tyckte boken var helt ok. Otroligt lätt att läsa och jag tycker om Cedervalls språk. Just det du skriver med att man långsamt får reda på bakgrundshistorien tilltalade mig med. Att man liksom redan visste hur det skulle gå, i och med prologen, gjorde ingenting.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag gillade den oxå, vänskapen och miljöerna gick helt hem hos mig. Jag tänker läsa de fortsatta böckerna oxå. De passar mig pergfekt att läsa i den situation jag är i just nu, något som är lättillgängligt men ändå inte självklart! Många av de andra ogillade slutet, men för mig passade det perfekt, jag är en hemsk människa...

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.