tisdag 4 november 2014

Britannia Road - Amanda Hodgkinson

Författare: Amanda Hodgkinson
Titel: Britannia Road
Utkom : 2014
Förlag: Historiska Media


Andra böcker jag läst av samma författare:

Debut





Baksidan:
Silvana och Janusz är förälskade och nygifta när andra världskriget bryter ut. Silvana och den nyfödde sonen Aurek flyr till de stora skogarna i östra Europa. Janusz tvingas ut i kriget som soldat.
Efter sex långa år återförenas den lilla familjen och slår sig ned i den engelska staden Ipswich. Nu ska livet starta om på nytt, men kriget visar sig ha satt djupa spår.

Mitt omdöme
En bok som innehåller en enorm smärta och som kryper inpå en utan att man märker det. Jag är glad att jag inte plöjde igenom den utan läste några kapitel åt gången och lät historien sjunka in. Författaren hoppar mellan nutid och dåtid och man förstår varför Silvana och Janusz är så trasiga som vad de är.
Att försöka glömma den hemska kriget de varit med om och för Silvanas del hennes flykt undan våldtäktsmän och soldater vilket resulterade i att hon bodde i skogen tillsammans med sonen är inte enkelt. Hur blir man accepterad i England, är det rätt att Janusz som "utlänning" verkligen får bli arbetsledare trots att han jobbar hårdare än alla andra.
Denna bok är en stark skildring av andra världskrigets härjningar i Polen och jag rekommenderar den verkligen, den lämnar ingen oberörd. En riktigt stark debut.
Mitt betyg på denna bok blir CCCC.

Finns att köpa hos Adlibris & Bokus


Tack till Historiska Media för recensionsexet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.