tisdag 22 april 2014

Ulrikas bok - Maria Gustavsdotter

Författare: Maria Gustavsdotter
Titel: Ulrikas bok
Utkom : 2014
Förlag:  Historiska Media


Andra böcker jag läst av samma författare:
Inget





Handling
Det är ljummen försommar 1644 och efter gudstjänsten i Morlanda kyrka råder det full dramatik på prästgården. Prästdottern Ulrika sitter böjd över bibeln med tårarna rinnande utmed kinderna, hennes syster Katarina står i skamvrån medan deras bror Magnus får smaka på piskan.

Det som skulle vara ett oskyldigt skämt får ödesdigra konsekvenser. Ulrika flyr brådstörtat från det lilla samhället på Orust för att söka sig en framtid någon annanstans. Snart slår hon följe med en säregen grupp gycklare och hamnar mitt i ett krigshärjat Uddevalla. Hennes syskon är kvar hemma på prästgården, men de står också inför omvälvande förändringar.


Mitt omdöme
Nu har jag hittat en ny favoritförfattare i Maria Gustavsdotter. Jag älskar historiska romaner och detta var verkligen inget undantag. Uppbyggnaden i boken med det oskyldiga skämtet som genomsyrar hela berättelsen och som inte får sin förklaring förrän i slutet gillar jag. Berättelsen hoppar mellan huvudpersonerna Ulrika, dottern på flykt, Magnus, hennes bror, Katarina, hennes stabila syster och Andreas, orsaken till Ulrikas flykt. Ofta när författare bygger böcker på detta sätt så vill man läsa mer eller mindre om någon, men i denna bok så ville jag hela tiden läsa om vad som hände alla fyra.

Tanken är att detta ska bli en triologi och jag kommer definitivt att läsa de kommande delarna och även ta mig en titt på vad Maria Gustavsdotter skrivit tidigare.
Mitt betyg på denna härliga 1600-tals historia om prästdöttrarna blir CCCCc.

Tusen tack till Historiska Media för recensionsexet.

Denna bok finns att köpas hos Adlibris och Bokus

1 kommentar:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.