torsdag 30 januari 2014

Isvittring - Solveig Vidarsdotter

Författare: Solveig Vidarsdotter
Titel: Isvittring
Utkom : 2013
Förlag:  Frank


Andra böcker jag läst av samma författare:
Debut




Handling:
Skoterparadiset Gäddede i norra Jämtlands fjällvärld drabbas av en ofattbar tragedi när vaktmästaren på ett elevhem hittar en tioårig pojke hängd från en takbjälke.
Det som först bedöms vara självmord visar sig snart vara resultatet av en hänsynslös gärningsmans vrede. Händelsen skakar om innevånarna och inte minst den fältstab som länskriminalen upprättar för att utreda mordet.
Närpoliserna Ingrid Kvarnberg och Erland Skogmo kastas in i en utredning där deras lokalkännedom inte alltid uppskattas till fullo av kollegorna från Östersund.
Misstankarna riktas åt flera håll och stämningen hårdnar - i synnerhet på elevhemmet där bröderna Varra håller Thomas bästis Myran och de andra barnen i skräck.
När mordutredningen inte ser ut att kunna komma vidare försvinner en person spårlöst och under tiden polisen och byborna letar står det klart för Ingrid att fler människor svävar i fara.
Isvittring är Solveig Vidarsdotter debut. Det är en välskriven psykologisk spänningsroman om brott och dess bakomliggande drivkrafter. Författaren gestaltar insiktsfullt människorna i den lilla byn Gäddede och mejslar sakta fram den underliggande problematik som kulminerar i våld och död.


Mitt omdöme
Det här var en bok som jag kom in i på en gång och sedan hade väldigt svårt att lägga ifrån mig. Roligt att läsa en deckare som utspelar sig inte så långt hemifrån. 

Polisen Ingrid som flyttar från Stockholm och hem till den lilla orten Gäddede för att arbeta som polis känns genuin och äkta. Det märks att författarinnan känner sin hembygd och förmodligen också en viss hemlängtan.
Miljöbeskrivningarna är fantastiska och jag gillar verkligen beskrivningen av lukten när det är dags för isen att lägga sig - Isvittringen. Jämtland är vackert!
En otroligt stark debut och jag hoppas verkligen att det kommer en fortsättning så att man får läsa mer om Ingrid och hennes kollega.
Betyget på min januaribok i Spänningsutmaningen blir CCCCc.

Boken finns att köpa hos Adlibris och Bokus

4 kommentarer:

  1. Och denna ligger visst på min läsplatta. Jag måste försöka få in de där e-böckerna i systemet på något sätt :)

    SvaraRadera
  2. Den låter spännande, jag får hålla ögonen på när den kommer som pocket!

    SvaraRadera
  3. Denna måste jag kika lite närmare på.

    SvaraRadera
  4. Låter bra. Jag gillar deckare som utspelar sig miljöer som inte är de gamla vanliga" i genren. Gäddede. Naturligtvis.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.