söndag 6 november 2016

Livet, motorcyklar och andra omöjliga projekt - Katarina Bivald

Författare: Katarina Bivald
Titel: Livet, motorcyklar och andra omöjliga projekt
Utkom : 2015
Förlag: Forum

Antal sidor: 375
Boktyp: E-bok
Utspelar sig i : Skogahammar

Andra böcker jag läst av samma författare:
Läsarna i Broken Wheel rekommenderar



Baksidan:
Sommaren då Anette Grankvist fyllde arton lovade hon sig själv tre saker som hon skulle göra i livet: köra motorcykel, köpa ett hus och klara sig själv. Så här nitton år senare har hon i alla fall klarat sig själv. Hon har inte varit på en riktig dejt på den här sidan millennieskiftet. Hon bor kvar i hyresrätten i Skogahammar. Hon jobbar på Mat-Extra, där blip-blip-ljudet från kassan långsamt driver henne till vansinne. Och hon har inte ens körkort för bil, ännu mindre motorcykel. Allt det här var helt rimligt så länge hennes dotter bodde hemma. Men när Emma flyttar till en annan stad upptäcker Anette att det är en sak att vara ensamstående mamma med ett barn, och en helt annan att vara det utan ett. Hon hade ingen aning om att livet bestod av så mycket tid.

Därför verkar det som en bra idé att börja ta motorcykellektioner, ge sig in i ett omöjligt projekt, lära känna sin egen mamma mitt under pågående senildemens, och kasta sig ut i en galen förälskelse. Men det visar sig snart att det här med frihet och äventyr är betydligt mer komplicerat än Anette tänkt sig.


Mitt omdöme
Efter att ha lyssnat på Katarina Bivalds föreläsning på Bokmässan 2015 så är det en ren fröjd att läsa boken Livet, motorcyklar och andra omöjliga projekt. Hon skriver med en humor och en vardag med inkänningsfaktorer. Jag älskar denna bok och hoppas att det snart kommer en ny Bivald ut i hyllorna, jag kommer i så fall att stå först i kö att köpa den.
Mitt betyg på denna bok blir CCCCc.

Finns att köpa hos Adlibris & Bokus


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.