söndag 5 juli 2015

Kaos-Ett grekiskt ordlexikon - Alexandra Pascalidou

Författare: Alexandra Pascalidou
Titel: Kaos-Ett grekiskt ordlexikon
Utkom : 2014
Förlag: Atlas

Antal sidor: 265
Boktyp: E-bok
Utspelar sig i : Grekland 

Andra böcker jag läst av samma författare:



 
Baksidan
Kris är ett grekiskt ord. Sedan den hellenska ekonomin raserades har Grekland blivit Europas akilleshäl. Grekerna, som tyckt sig födda med segern i blodet, har blivit klassens värstingar.Kaos är boken som ser krisen genom grekernas ögon. Alexandra Pascalidou rör sig lika självklart bland skeppsredarfruar, glittriga tv-personligheter och kändisgräddan som bland barnhemsbarn, politiska extremister och volontärer som nattvandrar på bordellerna. I taxibilar och på spårvagnar uppstår spontana debattarenor: krisen har gjort alla till politiska experter.Kaos är en medryckande, närgången och djupt personlig uppgörelse med landet som gått från dionysiska fester till svältdiet.

Mitt omdöme: Jag köpte denna bok efter att ha lyssnat på en gammal pod från Vagabond där Alexandra Pascalidou var gäst och gjorde ett stort intryck på mig. Boken blev dock liggande några månader innan jag tog tag i den. Väl på stranden på min favoritö Agistri, utanför Aten satte jag tänderna i denna återigen högaktuella bok. Man får en helt annan syn på många av de saker som idag skrivs i pressen om den grekiska krisen. Jag har alltid älskat Grekland och dess folk, Pascalidou gör att jag dessutom får en större förståelse för mycket av det som sker just nu. Hon förskönar inte den grekiska tillvaron och tar alla dess handlingar i försvar utan hon lyckas på ett skickligt sätt beskriva de grekiska orden med berättelser som gör att man förstår mer av vad som händer i krisens Grekland. Ska man läsa en bok om Greklandskrisen så är detta ett mycket bra val. Jag kommer definitivt att läsa fler av Pascalidous böcker, Bortom mammas gata. ligger redan och väntar på läsplattan.

Mitt betyg CCCCC.


Finns att köpa hos Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.