måndag 2 februari 2015

Kvinnan som stal mitt liv - Marian Keyes

Författare: Marian Keyes
Titel: Kvinnan som stal mitt liv
Utkom : 2015
Förlag: Norstedts

Antal sidor: 463
Boktyp: E-bok
Utspelar sig i : Dublin & New York

Andra böcker jag läst av samma författare:

Vattenmelonen, När Lucy Sullivan skulle gifta sig


Baksidan
Stella Sweeney är hemma i Dublin efter att ha levt ett drömliv i New York i ett år. Hon har rest runt i USA och gjort PR för sin enormt framgångsrika självhjälpsbok. Pratshower och lyxhotell, fina middagar och beundrare.
Men nu är hon tillbaka i vardagen med en smäll och har ingen aning om vad hon ska skriva om härnäst. Hur ska hon komma ur skrivkrampen.
Stella lämnade inte New York på topp. Varför hade hon så bråttom tillbaka till Irland? Vem är det som håller på och ringer henne? Stella vill återigen bli kvinnan som hon brukade vara, Men kan hon? Och borde hon egentligen? 
 
Mitt omdöme: Upplägget i boken känns lite annorlunda. Till en början får man följa Stellas försök att skriva en ny bok i dagboksform. Däremellan kommer utdrag ur hennes första bok som handlar om hennes annorlunda sjukdom. Det tar ett tag innan man kommer in i handlingen, men det gör ingenting. Efter halva boken blir handlingen mer sammanhängande och man får en större förståelse av vad som hände i New York och varför Stella återvände till Dublin.
Jag gillar upplägget och det finns en hel del igenkänningsfaktorer i boken, men det saknas något för att jag ska tycka att det är en riktig kanonbok så mitt betyg blir CCCc.

Tusen tack till Norstedts för recensionsexet.

Finns att köpa hos Adlibris och Bokus


2 kommentarer:

  1. Har precis laddat ner boken som ljudbok från Storytel. Låter som ett intressant upplägg. Ser på din sida Låt vargarna komma - som var min bästa läsning förra året. Fasanjägarna var också bra!

    SvaraRadera
  2. Har bara läst en bok av Marian Keyes - borde kanske prova någon till. Jag har förresten taggat dig i en enkät http://boklysten.blogspot.se/2015/02/varlangtan-en-enkat.html

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.