lördag 6 september 2014

Svartvintern - Marianne Cedervall

Författare: Marianne Cedervall
Titel: Svartvintern
Utkom : 2010
Förlag: Storyside

Uppläsare: Susanne Alfvengren och Gun Olofsson



Andra böcker jag läst av samma författare:
Svinhugg




Baksidan:
Byborna i lilla Kuivalihavaara förbereder sig på en vinter i lugn och ro, som vanligt. Älgjakten är över, lingon och andra bär är plockade och nu kan man gå i ide. Men så dyker operasångaren Ralph och hans pojkvän upp med storslagna planer för det gamla hotellet i byn. Plötsligt ser vintern ut att bli allt annat än lugn, och Ralph blir snart varse att det inte är alldeles enkelt att inte vara som alla andra i Kuivalihavaara. Dessutom tycks hotellet ruva på otäcka hemligheter och starka krafter verkar ha blivit satta i rörelse. 
Som tur är får Ralph två pålitliga bundsförvanter i väninnorna Mirjam och Hervor som kommer till undsättning på sitt eget vis. Mirjam, som fortfarande är omskakad efter de dramatiska händelserna på Gotland, vill dock inte ha något med Hervors hemliga dekokter och tankekraft att göra. Men när till och med Hervor blir utsatt för hot inser hon att det inte finns någon återvändo.


Mitt omdöme
Jag föll för Mirjam och Hervor när jag läste Svinhugg. Denna gång valde jag dock att lyssna på boken istället och vilken fröjd. Uppläsarna varvar hela tiden och eftersom den ena är från Gotland och den andra från Norrbotten så blir inlevelsen fantastisk. 

Jag gillar beskrivningen av en liten by i Norrbottens inland och personerna som bor där, en stor igenkänningsfaktor för mig som är uppväxt i en liten by i Norrlands inland. Kommer definitivt att fortsätta läsa/lyssna på Cedervalls böcker. Tips till alla som funderar på att läsa denna bok, lyssna istället så får ni ut ännu mer av boken.

Mitt betyg på denna bok blir CCCC.

Finns att köpa hos Adlibris & Bokus

2 kommentarer:

  1. Det är nog snart dags för mig att ta mig an den här, första boken har stått och väntat i hyllan länge nu. Ska bara försöka avsluta ett par andra serien först :)

    SvaraRadera
  2. Det låter supermysigt, jag älskar båda dialekterna. Men ljudböcker funkar inte för mig, jag förstår inget av handlingen... Däremot ligger boken här hemma och väntar, jag fastnade oxå efter att vi läste den första i bokcirkeln!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.