tisdag 30 september 2014

Stå inte för nära kanten - Annika Mayer

Författare: Annika Mayer
Titel: Stå inte för nära kanten
Utkom : 2014
Förlag: Hoi Förlag


Andra böcker jag läst av samma författare:
Inget, debut






Baksidan:
Det är 1995 och Hanna intervjuas för ett jobb på Göteborgs hetaste reklambyrå Benzin. Hon har lämnat sin man och står ensam utan bostad med två små barn samtidigt som byrån hon jobbar på går i konkurs.
Hanna får jobbet, men livet öppnar sina dammluckor och hon sköljs med, omtumlad av såriga minnen och en längtan efter sann kärlek. Hon reser till sin barndomsstad Gällivare för att vila och umgås med sin enda vän, den orädda Kattis som glupskt tar för sig av livet.
Hannas nyfikenhet väcks av en hög gamla brev i sin mammas källare. Vad var det egentligen som hände när familjen splittrades i Tyskland? Åter i Göteborg går kampen för vardagen vidare. Så träffar hon Eric, stark och spännande. Passion uppstår, Hanna blir som förlöst och ser fram emot en framtid med honom. Kattis ser oroväckande mönster upprepa sig.


Mitt omdöme
Annika Mayer var en av författarna som vi stötte på i Hois monter på bokmässan och  hon gjorde ett mycket trevligt intryck på mig. Jag slängde mig över hennes bok på tåget tillbaka till Enköping på lördagen och läste ut den samma kväll. 

Boken är en härlig relationsroman och jag gillar hennes karaktärer skarpt. Vem vill inte ha en kompis som Kattis, som trots att man skäller ut henne ställer troget upp som ens vän några dagar senare?!  Mayer lyckas med konststycket att få in dialekten i texten, jag hör Gällivarebornas härliga dialekt när Hannas mamma eller Kattis pratar och det är en härlig känsla. Jag gillar Hanna, hennes personlighet känns äkta och man känner igen sig i många av hennes problem. Tillbakablickarna i Hannas liv gör att man kommer henne inpå livet och förstår händelser i nutid, sveket från den man trodde var ens bästa vän, den manipulativa nya pojkvännen etc
Jag sträckläste boken och skrattade och blev rörd vid ett flertal tillfällen. Blir glad när jag läser på Annika Mayers blogg att det kommer en fortsättning om Hanna, jag längtar verkligen att få läsa mer om vad som händer med henne.

Boken är en riktig Feelgood roman och mitt betyg på denna bok blir högsta möjliga CCCCC.

Finns att köpa hos Adlibris & Bokus



1 kommentar:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.