tisdag 10 juni 2014

Fyren mellan haven - M L Stedman

Författare: M L Stedman
Titel: Fyren mellan haven
Utkom : 2014
Förlag:  Massolit


Andra böcker jag läst av samma författare:
Debutrom




Handling
Efter fyra uppslitande år vid första världskrigets västfront återvänder Tom Sherbourne till Australien och tar anställning som fyrvaktare på Janus Rock, en ensligt belägen ö nästan en halv dagsresa från kusten. Omgiven av havets tomma vidder och med sin unga hustru Isabel som enda sällskap, hoppas Tom finna ro för sin sargade själ.

En aprilmorgon några år senare spolas en båt upp på stranden och i den vinddrivna farkosten finner fyrvaktarparet en död man och ett levande spädbarn. Tom vill först låta underrätta myndigheterna, men Isabel, som genomlidit tre missfall, ser barnet som svaret på alla hennes böner, som en gåva direkt från Gud. Mot bättre vetande beslutar de sig för att behålla den lilla flickan och låta världen tro att hon är deras dotter. Det är först två år senare, när de återvänder till fastlandet, som paret inser att den händelse som gett deras tillvaro en mening samtidigt slagit en annan människas liv i spillror.


Mitt omdöme
Det är länge sedan en bok berörde mig så djupt som denna bok gjorde. Tårarna formligen rann innan jag hade läst ut den
. Stedman har verkligen lyckats skriva en historia med precis allt, kärlek, spänning och sorg. Man förstår varför Isabel handlar som hon gör samtidigt som man tidigt förstår att detta inte kommer att gå väl. Vad är rätt och vad är fel?
Fyren som ligger väldigt ödsligt utanför Australiens kust får mig att vilja hitta den och besöka den. Böcker som gör mig ressugen trots att miljön beskrivs som karg får alltid höga betyg så även denna CCCCc.

Tusen tack till Historiska Massolit förlag för recensionsexet.

Denna bok finns att köpas hos Adlibris och BokusBokus

1 kommentar:

  1. Många som gillar denna. Jag är nyfiken på att läsa den :)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.