tisdag 11 februari 2014

11 gram sanning - Daniel Akenine

Författare: Daniel Akenine
Titel: 11 gram sanning
Utkom : 2014
Förlag:  Hoi


Andra böcker jag läst av samma författare:
Inget




Handling:
Elias far dör under oklara omständigheter på Antroposofernas
centrum i Järna. Det ser ut som självmord, men vad drev honom till det?
På andra sidan Atlanten planerar Simian Zegrad för ett händelseförlopp som ska ändra mänsklighetens syn på den värld vi lever i. Målet är vår godtrogenhet och till sin hjälp har han all personlig information som vi omedvetet eller medvetet avslöjar genom FAACTS, världens ledande internetföretag, och dess tjänster.
Elias kastas in i Simians värld där sanningen plötsligt kan ändras och det vi trodde var verkligt visar sig vara en dimridå. Den undflyende fienden är större och mäktigare än en supermakt. Med ett vapen på endast 11 gram.


Mitt omdöme: 
En otroligt skrämmande skildring av en verklighet som inte känns helt avlägsen. Tänk om de fakta som vi hittar på nätet styrs av någon galning!
Det märks att Akenine har insyn i datorernas värld och vet vad han skriver om, det skapar ytterligare en tanke till att det inte är helt långsökt att något liknande kan hända i verkligheten.
Personerna i boken är både trovärdiga och skrämmande, Elias gillar jag och hans intelligenta tänkande känns spännande. Jaos brytning på svenska gillar jag inte, det stör när man läser hennes monologer. Den mest skrämmande är förstås Simian och hans nätverk av personer, uh, jag ryser bara jag tänker på det.
Jag måste säga att Daniel Akenine har lyckats riktigt bra med sin debutbok och jag hoppas att det kommer en fortsättning, eftersom bokens slut lämnar ett antal öppna frågor.
Mitt betyg blir CCCC.

Ett stort tack till Hoi förlag för recensionsexet


Boken finns att köpa hos Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.