torsdag 16 januari 2014

Paradisoffer - Kristina Ohlsson

Författare: Kristina Ohlsson
Titel: Paradisoffer
Utkom : 2012
Förlag: Piratförlaget
Uppläsare: Mirja Turestedt

Andra böcker jag läst av samma författare:
Askungar, Tusenskönor, Änglavakter



Handling:
En fullsatt Boeing 747 lyfter från Stockholm och flyger mot New York. Kort efter start hittas ett hotbrev på en av flygplanets toaletter. Krav riktas mot både den svenska och amerikanska regeringen, om de inte infrias kommer planet att sprängas.
Ett av kraven från kaparna är att regeringen ska ompröva sitt beslut att utvisa en man som Säpo bedömt vara en säkerhetsrisk. Regeringen ställs inför valet att rädda livet på de fyrahundra passagerare som hålls gisslan på tiotusen meters höjd eller att fullfölja utvisningen.

Kriminalkommissarie Alex Recht utreder kapningen av planet tillsammans med den färgstarka Eden Lundell på Säpos kontraterrorenhet. Fredrika Bergman jobbar temporärt på justitiedepartementet och är inblandad i utvisningsärendet. Hon skickas tillbaka till polisen för att vara kontaktperson mellan regering och polis. Utredningsgruppen får snart klart för sig att planen bakom kapningen är långt mer ondskefull än de någonsin kunnat föreställa sig.

På andra sidan Atlanten inser de amerikanska utredarna att de står inför ett ohyggligt dilemma. Kravet som ställs på den amerikanska regeringen rör ett hemligt fängelse i Afghanistan som kallas Tennyson Cottage. Men vill man verkligen gå kaparna till mötes?

Timmarna går och Fredrika och Alex inser med växande fasa att de snart förlorat varje möjlighet att rädda planet och dess passagerare. Kampen mot klockan blir också en kamp mot de amerikanska myndigheternas skräck för nya terrorattentat. Och snart är bränslet i planet slut 


Mitt omdöme:

Jag gillar verkligen Kristina Ohlssons böcker, även om denna inte var den bästa i serien om Alex och Fredrika. I denna bok tillkom en ny personlighet, Eden, som känns lite udda än så länge. Tror inte att jag kommer att gilla henne och hennes värderingar. Jag började lyssna på denna bok strax innan vi skulle flyga hem från Gran Canaria, men eftersom det handlade om en flygplanskapning så kände jag inte för att lyssna på den resan. Mirja Turestedt är en bra uppläsare och det var lätt att hänga med i handlingen. Tack och lov så har ju redan nästa bok kommit ut så jag behöver inte vänta länge på fortsättningen. Mitt betyg blir CCCc

Finns att köpa hos Adlibris & Bokus

2 kommentarer:

  1. Den här ska jag försöka få läst under året, jag har ju gillat de tre tidigare :)

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte inte alls om den där, jag tyckte den var en helt annan form av bok än de tidigare, den passade inte in i serien. Om jag fått välja skulle den ha skrivits som fristående, med nya karaktärer istället...

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.