fredag 3 januari 2014

Lotte - Lesley Pearse

Författare: Lesley Pearse
Titel: Lotte
Utkom : 2011
Förlag:  Damm


Andra böcker jag läst av samma författare:
Elizabeth, Beth & Susan och Adéle




Handling:
Vem är den mystiska kvinnan på stranden?

En medvetslös, misshandlad kvinna hittas på en strand i Sussex, England. När hon vaknar visar det sig att hon har förlorat minnet. Vem är kvinnan och vad är det för tragiskt öde som drabbat henne?

Tidigt en söndagsmorgon är David ute och går med sin hund på stranden. Då hittar han en medvetslös kvinna. Hon har på sig en gammaldags klänning och det ser ut som om någon skurit av hennes blonda hår i ojämna tofsar. Hon verkar också ha varit bunden då hon har stora blåmärken runt handleder och vrister. Senare visar det sig att kvinnan även har tappat minnet och polisen står helt utan ledtrådar. Efter en undersökning konstaterar läkarna dessutom att hon precis har fött ett barn. Sökandet efter kvinnans identitet intensifieras ytterligare. Vem är hon? Och var är hennes barn?


Mitt omdöme
Jag har hittills älskat de böcker jag läst av Lesley Pearse, men denna bok gav mig inte riktigt samma härliga känsla som de tidigare. Lotte är, precis som vanligt i Pearse böcker, en kvinna som blivit illa behandlad, men som visar sig ha en enorm inre styrka. Boken är ovanligt kort endast 335 sidor till skillnad från hennes övriga böcker som brukar ligga på det dubbla.

Jag har använt väldigt lång tid att läsa boken vilket i sig är ett dåligt betyg eftersom den inte riktigt har fångat mitt intresse. Trots detta är den läsvärd, så jag ger den betyget CCC.

2 kommentarer:

  1. Är det en kärleksroman eller en spänningsroman?

    SvaraRadera
    Svar
    1. En blandning, mer spänning än kärlek.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.