söndag 12 januari 2014

En smakebit på söndag

Jag missade förra veckans smakbitar, men nu blir det dags för årets första smakbit, fler hittar ni hos Flukten från virkelighetens söndags smakbitar. Jag gillar verkligen dessa smakbitar, man hittar flera intressanta böcker genom att läsa andras smakbitar.

Just nu läser jag mitt val av januaris bok i Spänningsutmaningen, Isvittring av Solveig Vidarsdotter. Solveig är född i Frostviken i Norra Jämtland och denna deckare som är hennes debut handlar om hennes hembygd och polisen Ingrid som flyttar hem från Stockholm för att börja jobba på polisstationen i Gäddede. Smakbiten kommer från sidan 171, där Ingrids far förklarar vad Isvittring är :


"Har ... du någonsin sett ... en is lägga?
"Vad sa du? Sett isen lägga?"
Hon tänkte efter. Visserligen hade hon åkt en del långfärdsskridskor på Mälaren och i skärgården men hade vi närmare eftertanke aldrig sett någon is frysa till.
"Det är magiskt", fortsatte Sigge och såg i fjärran medan han berättade. "Om luften är mycket ... kall och vattnet är i rörelse ... bildas det stavar som fryser ihop till en is. En sådan dag kan man känna på ... doften att något är på gång. Min far brukade ... kalla det isvittring."


Visst låter det magiskt med isvittring! Ha en fantastiskt skön söndag!

13 kommentarer:

  1. Tusen takk for smakebiten :-)

    SvaraRadera
  2. Denna har jag liggandes på läsplattan så det ska bli riktigt intressant att höra vad du tycker om den sedan.

    SvaraRadera
  3. Isen i stavar har jag sett en gång, men det var vid islossning. Var ganska speciellt ändå :)

    SvaraRadera
  4. Spännande! Låter som en bok som skulle kunna passa mig. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
  5. Det hørtes ut som en vakker ting. Jeg vil gjerne se isen legge seg :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
  6. Isvittring - ett härligt ord. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  7. Men, en deckare av en jämtlandsförfattare. Det lät riktigt intressant! Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  8. Fin smakebit på en spennende bok :)

    SvaraRadera
  9. Åh..nu vill jag ge mig ut och titta på när isen lägger sig:). Den låter spännande!

    SvaraRadera
  10. Debutanter er spennende:) Måtte notere med ned forfatteren sånn i tilfelle jeg hører dette må bli en å følge med på:) Takk for smakebiten! Ha en videre fin søndag!:)

    SvaraRadera
  11. Jag bor vid en sjö och är uppvuxen vid en å, jag vet precis hur det känns i luften den dag isen lägger sig! Låter som en bok för mig, jag ser fram emot din recension!

    SvaraRadera
  12. Isvittring - vilket spännande och fantasieggande ord! Du gör mig väldigt nyfiken på den här deckaren. Roligt med en, för mig - en skåning, så annorlunda miljö som Gäddede. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.