måndag 11 november 2013

Status 12 - Martin Melin

Författare: Martin Melin
Titel: Status 12
Utkom : 2013
Förlag: A Nice Noise
Uppläsare: Rafael Edholm

Andra böcker jag läst av samma författare:
Inga




Handling:
Thomas ser hur två av kollegorna sliter upp mannen från marken. "Håll fast honom", väser Mårtensson. Sedan kommer det första slaget. Thomas kan inte tro sina ögon.
När Thomas Hallgren börjar sin första dag på Norrmalms polisstation är han nervös. Han vill så gärna göra sin far stolt - mannen som var en otroligt uppskattad polis. Under utbildningen var Thomas kursettan, killen som gjorde alla rätt, men kommer det att räcka?
Redan under de första dagarna inser han att det han fått lära sig under kontrollerade former inte går att tillämpa i verkligheten. Han känner alltmer sympati för de kollegor som rör sig i gråzonen, de får trots allt saker och ting gjorda.
Så händer det som förändrar allt: Thomas grupp skickas till Zinkensdamm för att stoppa ett huliganbråk som urartat. I tumultet som följer blir flera poliser nedslagna och allt slutar med att Thomas närmaste chef misshandlar en av de misstänkta huliganerna. Vad de inte vet är att någon filmar dem. Dagen därpå visas filmen i flera nyhetsinslag på tv.
En internutredning dras igång och Thomas undrar snart om han kommer att klara av sitt första år som polis. Och är det värt det? De tvivel han bär på blir ännu starkare när han får höra att pappan som han alltid sett upp till gjort flera våldsamma ingripanden som polis. Vill han verkligen bli som sin far?


Mitt omdöme
Hade verkligen stora förväntningar på denna ljudbok och till en början kände jag mig lite besviken. Jag gillade inte Rafael Edholm som uppläsare, han kändes stressad, men efter ett tag kom jag in i boken och tyckte bättre om honom. Handlingen i boken är bra och man hänger lätt med i svängarna mellan de olika poliserna. Gillar att man även tar med Thomas fru Maria i berättelsen och deras familjerelationer. En hel del tankeställningar om polisens arbete får man också, vad är rätt och vad är fel? Det avslutande kapitlet med intervjuer med både författaren och uppläsaren var ett bra tillskott till boken och gav mig ytterligare dimensioner på bokens innehåll. Jag hoppas på en fortsättning.
Mitt betyg blir CCCC.

Finns att köpa hos Adlibris & Bokus

4 kommentarer:

  1. Så intressant att Martin Melin skrivit en deckare, den måste jag kolla in. Den är alltså inte alldeles urusel enligt dig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Deckare är kanske inte riktigt rätt genre, lite mer av en skildring av polisens arbete. Jag tyckte om den!

      Radera
  2. Spännande! Jag är lite nyfiken och skulle gärna läsa den, bara för att kolla vad det är för något :)

    SvaraRadera
  3. Jobbar på bok två. Tack för snälla ord.

    Martin

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.