söndag 3 november 2013

En smakebit på söndag


Söndag och återigen dags för  Flukten från virkelighetens söndags smakbitar, blir att hoppa runt i bokbloggsvärlden och ta del av andras lästips. Hade lite svårt att välja smakbit idag, men det blir ur boken "Mareld" av Dennis Karlsson, som jag läser just nu. Boken handlar om kriminalaren Vera och hennes kollegor som utreder två dubbelmord, det ena i Marstrand och det andra i Skagen. Smakbiten är hämtad från sida 79 när Vera besöker kollegorna i Skagen:

"Idag är Skagen en fiskeby", fortsatte Thorning," men så har det inte alltid varit. Fisket här kom igång ganska sent faktiskt, och det har i allra högsta grad med fyrarna att göra". Han log, och tog ytterligare en klunk. " Före fyrarnas tid var det nämligen inte så många som försörjde sig på fiske här i trakten. Då hade man andra inkomster, kan man säga. Mest satt gubbarna med armarna i kors och väntade på att någon skuta skulle gå på grund ute på Skagens rev, men när det skedde blev det å andra sidan en jäkla aktivitet. Man gjorde stora inkomster på att bärga eller undsätta grundstötta fartyg. Eventuellt plundrades det lite också. Vad vet jag?"
Thorning flinade och tog en klunk på sin öl innan han fortsatte.
"Det där sista står det inte så mycket om i historieböckerna. Hur som helst. Den ena fyren efter den andra dök upp och till sist, i och med att det grå fyr uppfördes, tror det var 1858, var Skagens Gren så effektivt utmärkt att inga fartyg längre kunde missa det. Det betydde ekonomisk katastrof för hela bygden. Plötsligt hade man inga inkomster längre. Man blev helt enkelt tvungna att börja fiska."

Om detta är sant eller inte har jag inte undersökt, men jag gillar när man väver in lite historia i handlingen.
Ha en fortsatt trevlig söndag!

12 kommentarer:

  1. Den här låter ju riktigt intressant, Marstrand vill jag läsa om :) Tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Det er mange gode krimforfattere i Sverige, så jeg tenker at dette er en god bok! Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
  3. Låter spännande! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  4. Historiska händelser som låter sanna gillar jag också. Det ger liv åt en bok. Ha en fin söndag.

    SvaraRadera
  5. Alltid kul när de väver in lite lokalhistoria. Får skrva upp den här :)

    SvaraRadera
  6. Tror inte att jag har läst någon deckare vars handling utspelas i Marstrand, och historiska inslag faller jag lätt för så den här hamnar nog på läslistan. Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
  7. Det er alltid spennende å få med seg litt lokalhistorie, og uansett om den var sann var det en god historie :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
  8. Intressant smakbit, från en bok jag inte hört om förut!

    SvaraRadera
  9. Jag gillar också den historiska anknytningen. Detta är nog något för mig på flera sätt! Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  10. Tack för smakbiten. Det här låter som en intressant bok.

    SvaraRadera
  11. Ja, det er positivt at det er litt historie med i handlingen - det gir ekstra driv til lesingen. Denne boken har jeg ikke hørt om, så takk for smakebiten :)

    SvaraRadera
  12. Verkar Intressant. Kolla gärna min nya blogg där jag skriver micronoveller.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.