fredag 18 oktober 2013

Sparkle - Kaya McLaren

Författare: Kaya McLaren
Titel: Sparkle
Utkom : 2013
Förlag: Kalla Kulor


Andra böcker jag läst av samma författare:
Inget




Baksidan:
Jill har precis drabbats av missfall när hon hittar sin man i säng med en annan kvinna. Fullkomligt förkrossad släpper hon allt, lämnar bilen som precis gick sönder, köper en ny och flyr till sin barndoms stad Sparkle, en liten skidort i Colorado.

Lisa vaknar upp en morgon efter ännu en natt av meningslöst sex, tittar sig i spegeln och inser att hon inte längre vill behandla sin kropp som ett levande motell. Från och med nu tänker hon vänta på kärleken. Problemet är bara att kärleken kanske inte kommer från det håll hon räknat med.

Tioåriga Cassie har efter förlusten av sin mamma tappat tron på allt. Hon avskyr sina barnvakter, saknar sin mamma och letar meddelanden från henne i form av hjärtformade stenar. Hennes pappa, Mike, oroar sig för henne samtidigt som han själv har tappat fotfästet efter hustruns död.


Mitt omdöme
Fick denna bok som mitt första riktiga recensionsex från förlaget Kalla kulor, de skickade boken som pdf (hade önskat den som ebok, så det var helt okey). Boken är en riktigt feelgood roman och man kommer lätt in i handlingen. Jag faller omedelbart för Jill, hon känns sympatisk och jag tar direkt hennes parti. Man lider med Cassie och förstår hennes rädsla att någon ska ta mammans plats. Lisa är den som jag inte kommer lika nära som Jill och Cassie, hon känns ytligare och det är troligt att det var författarens mening. Byn Sparkle känns mysig och känslan av vinter och skidåkning kommer till en när man läser boken. Jag riktigt längtar till det är dags att dra på pjäxorna och ge sig ut i pisterna. Ett annorlunda inslag är väderleksrapporterna som varje kapitel börjar med.
Jag gillar jargongen hos killarna som bor i "kenneln", förvuxna tonåringar som lever ut under säsongen. Kort sagt en mysig bok som gör mig nyfiken på fler av Kaya McLarens böcker.
Betyg : CCCC

 Finns att köpa hos Adlibris & Bokus

2 kommentarer:

  1. Härligt! Jag hoppas verkligen jag snart kan ta mig an denna :)

    SvaraRadera
  2. Tyckte också om den här boken, den var mysig och killarna i kenneln fick mig att le många gånger :)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.