lördag 26 oktober 2013

Analfabeten som kunde räkna - Jonas Jonasson

Författare: Jonas Jonasson
Titel: Analfabeten som kunde räkna
Utkom : 2013
Förlag: Piratförlaget
Uppläsare: Björn Granath

Andra böcker jag läst av samma författare:
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann



Handling:
Hon började arbeta som femåring, blev föräldralös vid tio, överkörd vid femton. Ingenting tydde på annat än att hon skulle leva ett tag i sitt skjul i Sydafrikas största kåkstad och sedan dö, saknad av ingen. Om hon nu inte varit den hon var, men det var hon ju. Nombeko Mayeki var analfabeten som kunde räkna. Ödet tillsammans med hennes talang för henne bort från Soweto, till internationell storpolitik, till andra sidan jordklotet, till två identiskt lika och väldigt olika bröder. Under resan lyckas hon reta upp världens mest fruktade säkerhetstjänst innan hon en dag finner sig själv instängd i skåpet till en potatisbil. Där och då är världen som världen känner den hotad.

Mitt omdöme
När jag lyssnade på Hundraåringen så blev jag inte lika begeistrad som så många andra blev, tyckte att det blev lite väl mycket om man säger så. Det innebar att mina förväntningar på denna bok inte var lika höga och då blev också mitt intryck av denna bok betydligt bättre. Jag gillar verkligen Jonassons sätt att väga in historiska händelser på ett roligt sätt (det kunde ju faktiskt ha gått till så).
Gillar att följa den sydafrikanska Nombeko genom livets osannolika öden, samtidigt som vi får följa de två omaka svenska bröderna och deras far. Kort sagt, denna bok är rolig och lättlyssnad, Björn Granath är en fantastisk uppläsare.
Mitt betyg blir CCCC.

Finns att köpa hos Adlibris & Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.