torsdag 5 september 2013

Bara tre kan leka så - Denise Rudberg


Författare: Denise Rudberg
Titel: Bara tre kan leka så
Utkom : 2013
Förlag: Norstedts


Andra böcker jag läst av samma författare:
Väninnan, Storlek 37, O.s.a, Jenny S, Matilde, Åse
Ett litet snedsprång, Två gånger är en vana







Baksidan:
Den högt uppsatte och mycket folkkäre politikern Bror Hemros hittas död i sitt hem på David Bagares gata i Stockholm. Mordet är extremt makabert. Samtidigt försvinner två kvinnor under märkliga former under ett och samma dygn: Nadia Yvreus, 36-årig tvåbarnsmamma bosatt på Karlavägen, och Nickis Ejlund, 45 år och innehavare av en exklusiv barnklädesbutik på Östermalm. Kan det finnas några samband med mordet på Hemros?

Mitt omdöme
Detta är tredje boken om åklagarsekreteraren Marianne och kriminalkommisarie Torsten med kollegan Augustin. Det känns att det var ett tag sedan jag läste bok nummer två för det tog en liten stund innan jag kom ihåg de övriga karaktärerna runt huvudpersonerna. Boken är väldigt lättläst och kapitlen tar slut väldigt snabbt. Rudberg hoppar skickligt mellan karaktärerna och försöker ge en bild av samtliga inblandade.
Jag antar att jag hade väldigt höga förväntningar på denna bok, som dessvärre inte infriades. Själva mordhistorien var hela tiden mer eller mindre lagd åt sidan, vilket i och för sig kan vara okey. Men upplösningen på hela historien känns som ett hastverk, jag skulle ha velat ha mer om själva mordet och bortrövandet. Fick bara känslan jaså och sedan var det över.

Jag brukar älska Rudbergs böcker, men denna är definitivt inte en av hennes bättre. Är trots allt inte bortskrämd utan jag kommer att läsa även nästa del, för man vill gärna följa med vad som händer mer karaktärerna.

Mitt betyg blir CC.

Detta var även en av mina böcker i utmaningen tre på tre hos Pocketlover som startade nu i september, så nu är första boken avklarad.

Boken finns att köpa hos Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.